tirsdag 19. april 2016

Vedlikehold av 4 taktsmotorer.



Øvre Romerike Trollingklubb hadde besøk av Erling Sande (importør av Suzuki outboard motorer), dokka bilco (Suzuki forhandler/verksted på Dokka) og Østlandet motorservice (Suzuki forhandler/verksted på Elverum) i dag (18.04.2016) for å fortelle om vedlikehold og service på 4-takt motorer.

Var flere ting Erling Sande dro opp som ting vi som bruker motoren til trolling burde være oppmerksom på:

Termostat
Siden vi bruker motorene våres stort sett på et lavt turtall og i ferskvann kan det være smart og bytte termostaten til en termostat som gjør at motoren går litt varmere. Bytter man termostat går motoren bedre på lave turtall og det er bedre for motoren. Hvis man er mye i saltvann er det ikke smart og bytte termostaten siden man da vill risikere at kanaler i motoren gror igjen. Men, dette er ikke et problem for oss som stort sett bruker motoren i ferskvann, brakkvann og stort sett ikke i saltvann mer en 1 uke.

Anoder
Da man bruker båten mest i ferskvann er det smart og bytte ut sink anodene som sitter på undervannshuset til magnesium anoder. Anoder fungerer på den måten at den "ofrer" seg selv i stede for at metallet i motoren eller undervannshuset. Sink anode er best for saltvann og magnesium er best til ferskvann. Det beste for motoren er og bytte anodene i da man bruker båten i ferskvann og saltvann.

Olje
Fikk beskjed at det er viktig at vi bruker maritim mineraloljer i stede for halvsyntetiske og helsyntetiske oljer. Hvis man bruker syntetiske oljer risikerer du og få glaserte sylindre spesielt ved innkjøring av motorer.

Tusen takk Til Erling sande, Dokka bilco og Østlandske motorservice for informasjonen.
Mvh Aleksander

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar